Εταιρική Σχέση: Leonardo Da Vinci Partnership: “Making Jewellery Small Enterprises For A Big European Crises
Το έργο ήταν αποτέλεσμα του σεμιναρίου ανάπτυξης συνεργασιών με τίτλο "Δημιουργικότητα και Καινοτομίες στη Χειροτεχνία και τις Τέχνες» που πραγματοποιήθηκε στο Espoo, στη Φινλανδία στις 9-12 Οκτωβρίου 2012. Το πρόγραμμα παρείχε στους σπουδαστές, γνώσεις στο αντικείμενό τους μέσω περιγραφών και βίντεο κλιπ των διαφόρων στυλ της κατασκευής κοσμημάτων χρησιμοποιώντας διαφορετικά υλικά, όπως ασήμι, γυαλί, μαργαριτάρια, ξύλο, πλαστική μάζα και ανακυκλωμένα υλικά.
Ένα δίκτυο μεταξύ των συμμετεχόντων στο έργο και των κοινωνικών εταίρων ιδρύθηκε ως μια διεθνή πλατφόρμα ανταλλαγής εμπειριών στην αγορά του κοσμήματος. Οι ομάδες-στόχος ήταν σπουδαστές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, γυναίκες περίπου 50+ ετών, άνεργοι και εκπρόσωποι του τομέα παραγωγής. Παρουσιάστηκαν οι καλύτερες τεχνικές για την παραγωγή, για παράδειγμα ενός ψηφιακού φωτογραφικού άλμπουμ με φωτογραφίες κοσμημάτων κατασκευασμένων από Ευρωπαίους σπουδαστές. Οι διακρατικές κινητικότητες με επισκέψεις σε εργαστήρια και η εκπαίδευσή τους σε τοπικό επίπεδο λειτούργησαν σαν μια πρακτική για τους σπουδαστές και το προσωπικό. Οι δραστηριότητες διάδοσης ήταν ζωτικής σημασίας για την προσέλκυση πελατών στην αγορά κοσμήματος και για τη δημιουργία θέσεων εργασίας για τους σπουδαστές.
Το έργο ήταν το πρώτο βήμα για την ένταξη στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Πιστωτικών Μονάδων για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ECVET). Επίσης δημιουργήθηκε μια βασική περιγραφή μιας μονάδας του ECVET στην κατασκευή κοσμημάτων η οποία μπορεί να αναπτυχθεί περαιτέρω σε επόμενα έργα. Μια μονάδα ECVET προωθεί τη συγκρισιμότητα και τη διαφάνεια των επαγγελματικών προσόντων σε διαφορετικές Ευρωπαϊκές χώρες βελτιώνοντας έτσι την απασχολησιμότητα και ενθαρρύνοντας την ελεύθερη κινητικότητα. Το έργο ξεκίνησε μια διαδικασία ανάπτυξης ικανοτήτων στον τομέα της κατασκευής κοσμημάτων.
Το έργο εγκαθίδρυσε μια εταιρική σχέση μεταξύ Ευρωπαϊκών οργανισμών και μέσα από την παρουσίαση παραδειγμάτων καλών πρακτικών είχε αντίκτυπο στους τοπικούς φορείς και τις επιχειρήσεις για τη δημιουργία νέων ευκαιριών απασχόλησης στον κλάδο του κοσμήματος.
Επίσημη ιστοσελίδα που παρουσιάζονται τα αποτελέσματα του προγράμματος: https://www.makingjewellery.eu
1η ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ- EVM, Candelaria, ΤΕΝΕΡΙΦΗ, ΙΣΠΑΝΙΑ
Η πιο σημαντική πτυχή αυτής της επίσκεψης ήταν η ολοκλήρωση της κατανομής των εργασιών στους εταίρους για την διεξαγωγή του προγράμματος.
Οργανωμένη επίσκεψη στο Δημοτικό Κέντρο κεραμικής της Candelaria του οποίου οι εργαζόμενοι, έχουν αναλάβει τη διατήρηση της κληρονομιάς του νησιού και έδειξαν στην ομάδα την εξαιρετική γραμμή κοσμημάτων που σχεδιάζουν –από κεραμικά- που είναι εμπνευσμένη από τα μοτίβα των γηγενών πολιτισμών των Καναρίων Νήσων.
Οργανωμένη επίσκεψη στο Εργαστήριο της Claudia Kurzweil στη La Laguna. Η κ Kurzweil εξήγησε πως η πρωτοτυπία και η καινοτομία είναι οι δρόμοι που την οδήγησαν στην αγορά κοσμημάτων. Τα περισσότερα από τα προϊόντα της ξεχωρίζουν από αυτά που κυκλοφορούν στο εμπόριο, είτε λόγω των υλικών που χρησιμοποιεί (αλουμίνιο, ανακυκλωμένα υλικά, ύφασμα, δέρμα, ξύλο και ακόμη και ζυμαρικά), είτε λόγω της μοναδικότητας των σχεδίων της.
2η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ, TEXNIKH ΣΧΟΛΗ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ –ΚΥΠΡΟΣ
Στο Εργαστήριο Χημείας της σχολής έγινε το σεμινάριο Γαλβανοπλαστικής (Electroforming) από τον καθηγήτη κο Θεόδωρο Αναξαγόρου. Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να μάθουν τη διαδικασία της ηλεκτροδιαμόρφωσης κατασκευάζοντας τα δικά τους δείγματα, πειραματίστηκαν με την αντιμετώπιση προβλημάτων και πήραν απαντήσεις στις ερωτήσεις τους.
Σεμινάριο στην τεχνική Φιλιγκράν με τον παραδοσιακό τρόπο από την κα Ιωάννα Χατζηχαραλάμπους. Οι συμμετέχοντες προσπάθησαν να διαμορφώσουν μια απλή μορφή ενός πλαισίου λουλουδιού και συνειδητοποίησαν το βαθμό δυσκολίας και την εξάσκηση που απαιτείται για να την ολοκλήρωση αυτής της τεχνικής.
3η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ Omnia, Espoo, – ΦΙΛΑΝΔΙΑ
Η ημερίδα ήταν αφιερωμένη στη χρήση ανακυκλωμένων υλικών στην κατασκευή κοσμημάτων.
Το κοντραπλακέ θαλάσσης χρησιμοποιήθηκε για την δημιουργία δαχτυλιδιών, ενώ με σωλήνα από καουτσούκ, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να επιλέξουν τη μέθοδο και τη μορφή πιο ελεύθερα, σύμφωνα με τις οδηγίες των δασκάλων του εργαστηρίου.
Το δεύτερο εργαστήριο ήταν αφιερωμένο στην παρουσίαση της τεχνικής ενός Φιλανδού χρυσοχόου. Κατά τα τελευταία χρόνια, ο κ Koskela χρησιμοποιεί παλιά ασημένια (και από αλπακά) επιτραπέζια σκεύη, κυρίως κουτάλια, για τη δημιουργία κοσμημάτων.
4η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ , E.I. Viviendas y Servicios Municipales de Candelaria S.L., Candelaria, ΙΣΠΑΝΙΑ
Εργαστήριο κοσμήματος για μαθητές και καθηγητές με την χρήση κεραμικών υλικών. Τα υλικά χρησιμοποιήθηκαν για να κατασκευάσουν δαχτυλίδια, σκουλαρίκια, κολιέ και μενταγιόν. Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να επιλέξουν ελεύθερα τη μέθοδο και τη μορφή για τις δημιουργίες τους που τις ολοκλήρωσαν με την τεχνική των ‘υαλωμάτων’.
Ημερίδα από την κα Claudia Kurzweil, χρησιμοποιεί αλουμίνιο ως κύριο υλικό στά κοσμήματά της. Η διάλεξη ξεκίνησε με την εισαγωγή της ομάδας και των σπουδαστών, με τις έννοιες, τις ιδέες, και το υπόβαθρο των τεχνικών . Μετά από αυτό, κατέδειξε τις τεχνικές για δύο διαφορετικά είδη δαχτυλιδιών και μενταγιόν από αλουμίνιο. Τέλος, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν οι ίδιοι τις τεχνικές, δημιουργώντας τα δικά τους κοσμήματα.
ΤΕΛΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ, Glass School Nový Bor, ΤΣΕΧΙΑ
Όλοι οι συμμετέχοντες, σπουδαστές και εκπαιδευτικοί, συμμετείχαν σε εργαστήρια που πραγματοποιήθηκαν από τους καθηγητές και τους μαθητές της Σχολής γυαλιού του Nový Bor.
Εργαστήριο: στο φυσητό γυαλί με την παραδοσιακή τεχνική.
Εργαστήριο: στην κατασκευή κοσμημάτων, χρησιμοποιώντας κομμάτια από γυαλί σε διάφορα χρώματα και υφές.
Εργαστήριο: στη ζωγραφική σε γυαλί με το χέρι.
Εργαστήριο: στην τεχνική κοπής γυαλιού.
ΤΕΛΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ: Κάθε εταίρος, που οργάνωσε εργαστήρια κατά τη διάρκεια των συναντήσεων ή στα σχολεία του, έφερε τα κοσμήματα που κατασκεύασαν οι συμμετέχοντες σπουδαστές.
Αποτελέσματα - Δράσεις
Τοπική Δράση 1: Επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Βόλου
Κατά τη διάρκεια αυτής της επίσκεψης οι σπουδαστές είδαν την εξαιρετική συλλογή κοσμημάτων του Μουσείου κατασκευασμένα με την τεχνική ‘φιλιγκράν’ το 500π.Χ. Μέσα από αυτή τη συλλογή, οι μαθητές καλέστηκαν να εμπνευστούν για το σχεδιασμό και να δημιουργήσουν τα δικά τους κοσμήματα. Καθηγητές του τμήματος κοσμήματος, και μαθητές των 1ου, 2ου και 3ου έτους πήραν μέρος στην επίσκεψη.
Τοπική Δράση 2: Σεμινάριο στην "Συρματερή Τεχνική" ή "Φιλιγκράν"
"Ανακάλυψη" της τεχνική μέσα από ένα σεμινάριο από έναν επαγγελματία τεχνίτη της πόλης του Βόλου. Οι φοιτητές έκαναν πρακτική εφαρμογή σε αυτή την τεχνική και έμαθαν πώς μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν στα δικά τους σύγχρονα κοσμήματα. Οι καθηγητές του τμήματος κοσμήματος, και οι σπουδαστές του 1ου, 2ου και 3ου έτους μαθήματα, έλαβε μέρος στο εργαστήριο
Τοπική Δράση 3: Διδασκαλία
Οι σπουδαστές δημιουργούν τα δικά τους σχέδια κοσμημάτων με την παραδοσιακή τεχνική του «φιλιγκράν» εμπνευσμένα από τις προηγούμενες δραστηριότητες καθώς και τη δική τους έρευνα, στην μάθημα του σχεδιασμού κοσμήματος. Καθηγητές του τμήματος κοσμήματος, και οι σπουδαστές του 1ου, 2ου και 3ου έτους συμμετείχαν στη δράση.
Τοπική Δράση 4: Επίσκεψη στο Μουσείο Κοσμήματος "Ηλία Λαλαούνη" στην Αθήνα
Οι σπουδαστές είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά και να θαυμάσουν τα κοσμήματα, του πιο διάσημου σύγχρονου αργυροχρυσοχόου στην Ελλάδα, ο οποίος κατασκεύαζε τις δημιουργίες του με βάση στις παραδοσιακές τεχνικές κοσμημάτων. Ένας δάσκαλος του σχεδιασμού κοσμημάτων, ένας δάσκαλος της ιστορίας της τέχνης, ενός δασκάλου των εργαστηρίων του τμήματος κοσμήματος, και οι μαθητές του 1ου, 2ου και 3ου έτους, έλαβαν μέρος σε αυτή την επίσκεψη
Τοπική Δράση 5: Παρουσίαση του Έργου-Διάδοση
Στην ετήσια συνάντηση του Συλλόγου Αργυροχρυσοχόων του Βόλου, η καθηγήτρια του τμήματος κοσμήματος και ο διευθυντής του ΔΙΕΚ, παρουσίασαν το πρόγραμμα LdV. Ακολούθησε συζήτηση σε θέματα που σχετίζονται με τον κλάδο του κοσμήματος. Ο πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος, το Δ.Σ. του Συλλόγου Αργυροχρυσοχόων του Βόλου, μέλη της ΠΟΒΑΚΩ (Εθνική Ομοσπονδία Βιοτεχνών, Αργυροχρυσοχόων και Ωρολογοποιών Ελλάδος) και πάνω από 200 άτομα πήραν μέρος στην εκδήλωση
Τοπική Δράση 6: Διδασκαλία μεταξύ σπουδαστών
Οι σπουδαστές του 3ου έτους ‘μετέφεραν’ τη γνώση που αποκτήθηκε κατά τη 2η συνάντηση του έργου στην Κύπρο, κατά τη διάρκεια σεμιναρίων για τις τεχνικές "φιλιγκράν" και "γαλβανοπλαστική" στους μαθητές του 1ου και 2ου έτους μέσω ενός εργαστηρίου που πραγματοποιήθηκε στο ΔΙΕΚ. Ένας τεχνικός αργυροχρυσοχοΐας του τμήματος κοσμήματος, οι μαθητές των 1ου, 2ου και 3ου έτους πήραν μέρος στα εργαστήρια
Τοπική Δράση 7: Παρουσίαση του έργου- Διάδοση
Στην 22η ετήσια συνάντηση του PLE (Κοινοβουλίου Ευρωπαϊκών Σχολείων Αργυροχρυσοχοΐας), που πραγματοποιήθηκε στο Βόλο το Μάιο του 2014. Η καθηγήτρια του τμήματος κοσμήματος και ο διευθυντής του ΔΙΕΚ, παρουσίασαν το πρόγραμμα LdV «Κατασκευή κοσμήματος- μικρές επιχειρήσεις σε μια μεγάλη ευρωπαϊκή κρίση ». Οι διευθυντές, οι εκπαιδευτικοί και οι σπουδαστές του σχολείου μας και άλλων 15 σχολείων της ΕΕ καθώς και οι τοπικές αρχές ενημερώθηκαν. Συμμετείχαν πάνω από 300 άτομα σε αυτή την εκδήλωση.
Τοπική Δράση 8: Διδασκαλία
Τελικά οι σπουδαστές άρχισαν να δημιουργούν τα δικά τους κοσμήματα, συνδυάζοντας την παραδοσιακή τεχνική ‘φιλιγκράν’ με άλλες τεχνικές, που έμαθαν κατά τη διάρκεια των ‘εργαστηρίων’ του προγράμματος. Όλα τα κοσμήματα, έλαβαν μέρος στην τελική έκθεση που διοργανώθηκε κατά τη διάρκεια της τελικής συνάντησης στη Δημοκρατία της Τσεχίας. Οι καθηγητές του τμήματος κοσμήματος, και οι μαθητές του 1ου, 2ου και 3ου έτους συμμετείχαν.
https://www.makingjewellery.eu/outcomes
Τοπική Δράση 9: Διδασκαλία Ομάδας
E-λεξικό των εργαλείων για την κατασκευή κοσμημάτων. Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές του κοσμήματος, καθηγητές ξένων γλωσσών (EN, FR, DE), καθηγητές και σπουδαστές της Φωτογραφίας και των Γραφικών Τεχνών, σχεδόν 80 άτομα συνεργάστηκαν για το δημιουργήσουν. Οι μαθητές της φωτογραφίας φωτογράφησαν τα εργαλεία και τον εξοπλισμό για την κατασκευή κοσμήματος, της γραφιστικής διαμόρφωσαν το e-λεξικό και του τμήματος κοσμήματος έκαναν την μετάφραση όλων των αντικειμένων, με την καθοδήγηση των καθηγητών
https://www.makingjewellery.eu/outcomes
Τοπική Δράση 10: Παρουσίαση των αποτελεσμάτων του έργου-Διάδοση
Σε εκπαιδευτικούς και σπουδαστές του Erasmus + από προγράμματα της ΕΕ, που φιλοξενηθήκαν στο σχολείο μας και το προσωπικό και τους φοιτητές του οργανισμού μας.
Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές επισκέφθηκαν το σχολείο μας με 2 διαφορετικά σχέδια Erasmus + από την Δημοκρατία της Τσεχίας και τη Λεττονία ενώ παράλληλα έγινε η ενημέρωση σε όλους τους σπουδαστές των τμημάτων του Δημοτικού Ι.Ι.ΕΚ Βόλου, περίπου 200 άτομα.